בתעשיית ההיי-טק הישראלית חסרים מנהלים מנכל"ים מנוסים ומוכשרים, שביכולתם לבנות חברות גדולות, ולא כאלה שעוברים מסטארט-אפ אחד למשנהו או מחברה לחברה. מנגד, משותפת לכולם התחושה שתעשיית ההיי-טק המקומית איתנה וחזקה."כל אחד רוצה להיות מנכ"ל" שרים שלום חנוך ואריק איינשטין, אך לא כל אחד יכול להיות מנכ"ל. על מנת להיות מנהל זקוקים לכישורים מסוימים, אופי מסוים, ובעיקר יכולות שיכולות לבוא לידי ביטוי לא רק ברצון ובמחשבה, אל גם בפועל, כאשר עומדים אל מול אנשים שחלקם מאמינים שהם יכולים לעשות את העבודה בצורה טובה יותר מאיתנו, ואחרים צריכים מישהו בדמות מנהל, אש יגרום להם להוצא לפועל את הכישורים שלהם.
מנהל טוב איננו הופך לכזה רק בגלל שהחברה החליטה להעניק לו את תפקיד המנהל ועשתה לו ביטוח מנהלים , שכן יש סיבה שבגללה החברה נתנה בו אמון והעניקה לו את הסמכות והאחריות הנדרשת ממנהל . אחרי הכל, משמעות היותך מנהל היא שאתה צריך כל העת לדאוג שכל מה שנעשה תחתיך ייעשה בצורה הטובה ביותר, ושכל העת תדאג שהעסק יתקדם ויתפתח, כדי שגם העובדים מתחתייך ירוויחו מכך וגם אלו אשר מינו אותך, ייהנו מכך . מנהל טוב יודע לבחור אנשי מקצוע טובים. מנהל טוב יודע להציב אנשים מתאימים במקומות הנכונים. כשהארגון מצליח – המנהל קוצר את פירות ההצלחה ומקבל את כל הקרדיט. אולם, כאשר הארגון נכשל צריך המנהל להסיק
מסקנות !. לא לכל ארגון יש את היכולת לבחור את המנהלים או בעלי התפקיד המתאימים. ישנם שיקולים שהם זרים לארגון. לעיתים, המנהל מפחד שהכפוף לו יחתור תחתיו, או יציג אותו במערומיו. ישנם ארגונים שבהם הפוליטיקה השתלטה על הניהול התקין. המינויים אינם מקצועיים, השיקולים אינם לגופו של עניין אלא לגופו של אדם.
האם תפקידו של המנהל לתמוך ולהעצים את העובדים שלו? דבר ראשון, אני חושבת שבין מנהל לכפופים חייב להיות יחס של כבוד. כבוד הדדי. המנהל חייב לכבד את עובדיו, ולהבין שהעובד הוא אדם בעל צרכים ורצונות. ניסיוני כמנהלת משאבי אנוש ומנהלת חברת השמה לבכירים לימד אותי שכמנהל, עליך לדעת מה הם הרצונות והיעדים של העובד שלך, ואם העובד אינו יודע מהם, עליך לעזור לו להגדיר ולבסס יעדים כאלה. צריך לעזור לעובדים להבין כיצד להגיע ולהשיג את היעדים. זה מה שמנהל צריך לעשות. זה כל העניין בניהול. ניהול הוא לא הכוונה של משימות, הרבה אנשים לא מבינים זאת.
הרבה אנשים חושבים ומאמינים שניהול זה אדמיניסטרציה – זה לא. ניהול הוא פיתוח האנשים. "כדי לפתח אנשים, עליך להבין מהם 'אנשים', כיצד השכל פועל, כיצד המחשבה פועלת, מהי מערכת היחסים שבין השכל והמחשבה, ומהו הקשר לתוצאות שהם מקבלים בחייהם. כשנבין זאת, נוכל לנהל אנשים בצורה אפקטיבית". אז מהו בעצם מנהל טוב? מנהל טוב זוהי קומבינציה של תכונות ויכולות . קודם כל על מנהל טוב להכיר בעובדה שמעמדו לא אומר דבר על יכולותיו, וייתכן ואחרים בצוות העבודה שלו יודעים דברים שהוא אינו יודע . גם אני כבעלת חברה עצמאית, וכמנהלת, לעיתים נעזרת בעובדי ומשכילה מהם, ולא מסתמכת על חושי בלבד.
המנהל צריך ללמוד להיעזר בעובדיו, ולכן עליו לדעת לעבוד עבודת צוות, למצוא את הדרך לסמוך על עובדיו, ולדעת להקשיב להם, ולוותר על האגו שלו . בעבר היו מי שחשבו שמנהלים טובים הם אלו שגורמים לעובדים שלהם לפחוד מהם . שיטה זו מזמן איננה קיימת, שכן היא איננה תורמת דבר לתפוקת העובדים או למעמדו של המנהל . מנהל אמור להיות סמכותי אך עם זאת עליו להיות גמיש, להכיר במגבלות עובדיו, לדעת שפידבק חיובי שהוא נותן איננו מוריד בדבר מערכו או מכוחו כמנהל . לכן עליו לדעת לדבר בצורה הנכונה, ולא פעם- להתאים את עצמו לעובדים בזמן שהוא אמור להתאים אותם לעבודה ולמטרותיה, ובעיקר להתייחס אליהם כאל אנשים העובדים אצלו ולא בתור עובדים שרק מחוץ למקום העבודה חוזרים להיות בני אדם . מנהל טוב צריך להתאים את עצמו למצבים שנוצרים בעבודה .
לא פעם מנהל ימצא את עצמו במצבי לחץ או מצבים לא צפויים . עליו להכין את עצמו מבעוד מועד לכל סיטואציה שעלולה להתרחש, ובמידה ולא הכין את עצמו – לדעת להפיק את הלקחים אחרי שתסתיים . מנהל טוב ידע לנתב בין תהליכים שונים שמתרחשים ביצירת מדרג חשיבות ובעזרת האצלת סמכויות לעובדיו, מתוך הכרה ביכולותיו המוגבלות . מנהל טוב איננו רק מעמד או תואר. מנהל טוב הוא לא רק מי שזוכה לתנאים מיוחדים כמו רכב, משרד, חופשות או ביטוח מנהלים . מנהל טוב הוא מי שמקדם את העסק בכלל ואת עובדיו בפרט . אם בזמן תקופת ניהולו ירגישו העובדים שיש להם סיבה טובה לבוא לעבודה, ובעלי העסק ירגישו שהעסק שלהם מתקדם לכיוון אליו הם חותרים, הרי שהמנהל יכול לומר לעצמו שהוא אכן מנהל טוב .
הכותבת : בלוריה דיין מנכ"ל אזימוט